Sunday, February 13, 2011

cerita dulu-dulu (2)

KAIN SAPRAH - Suhanallah! Semua saprah dihasilkan sebelum tahun 1982 (sebelum berkerja)

- yang ini saya menganggapnya sebagai Masterpiece di kalangan saprah-saprah yang lain. Dihasilkan pada tahun 1976 ketika di tingkatan 4 sewaktu saya terjumpa sarung bantal bayi yang dihasilkan oleh ibu saudara (sarung bantal anaknya). Berpandukan sarung bantal itulah saya membuat pattern ini. Saprah ini kainnya sudah "makan diri" bercapuk-capuk kekuning-kuningan.

*** teknik - cabut benang, jahit insang pari - benang biasa, jahit lipat - benang biasa




- yang ini dihasilkan pada tahun 1980, pattern saya ambil dari buku. Kakak saya jadikan pattern ini sebagai sarung bantal bayinya yang ke-2.
*** teknik - jahit "Y", isang pari, jahit penuh, jahit batang (benang lipat - 2 lembar)


- yang ini dihasilkan pada tahun 1977 ketika tinggal bersama ibu saudara di Kem Kayu Ara, Pulau Pinang ketika menunggu keputusan MCE. Ibu saudara menjadikan pattern ini sebagai sarung bantal bayinya yang pertama. Ketika tok (nenek) dimasukkan ke hospital Kuala Lumpur, ramai jururawat yang mengambil pattern ini.
*** teknik - cabut benang keliling tepi saprah, jahit "Y", jahit batang (benang lipat - 2 lembar)



- yang dihasilkan pada tahun 1981, saprah terakhir yang saya hasilkan. Dibuat untuk kakak ke-2 kawin dan dijadikan saprah untuk jamuan pengantin berserta saprah-saprah yang lain.
*** teknik - jahit "Y", jahit isi, jahit batang, isang pari, jahit pangkah






- yang ini dihasilkan pada tahun 1979, yang ditiru daripada pattern kakak pertama yang dipelajarinya daripada kelas WI (Women Institution).
*** teknik - jahit penuh, jahit batang dan jahit sarang labah-labah



- yang ini dihasilkan pada tahun 1979 ketika menunggu keputusan HSC. Dibuat di rumah emak saudara di Alor Malai, Alor Setar Kedah. Mengambil masa 2 minggu menyiapkannya sebab tidak perlu buat kerja rumah (mak saudara minta saya buatkan untuknya satu).
*** teknik - seperti yang berwarna biru - corak yang sama cuma berbeza warna.




Saya banyak menghasilkan saprah kerana bapa sangat suka saprah. Tiap bulan kami (saya dan kakak pertama) diberi wang untuk membuat saprah. Kami dapat menghasilkankannya dengan cepat, dalam masa kurang seminggu, nak minta duit lagi faham-fahamlah!

Ada saprah 3 hidangan dan 2 hidangan dalam sehelai kain, semuanya tersimpan di rumah kakak saya di Kupang, Baling Kedah. Kalau diizinkan bila kelapangan saya ke sana untuk mengambil gambar saprah berkenaan.
Antara yang saya teringat pernah menghasilkan saprah dan kusyen (tetapi tiada dalam gambar):
- saprah teknik jahitan bunga reben (kain warna kuning air, reben merah)
- saprah teknik jahitan gila (kain warna kuning air)
- saprah teknik jahitan sarang labah-labah (kain warna kuning)
- saprah teknik jahitan tapak itik (kain kuning air, benang cincang merah muda/merah tua - 2 hidangan)
- saprah teknik jahitan sarang labah-labah (kain kuning air, benang cincang coklat/kuning - 3 hidangan)
- saprah teknik jahitan sarang labah-labah (kain cream - 3 hidangan, benang cincang coklat/putih)

- satu set tikar sila teknik jahitan bunga reben (kain warna merah, reben kuning)
- satu set kusyen teknik jahitan sekuin dibuat di atas kain baldu putih, sekuin gold - dibuat untuk kakak sepupu kawin pada tahun 1980

No comments:

Post a Comment