Saturday, September 10, 2011

sambungan rendang ayam pencen

sedikit sahaja yang saya masukkan daun kunyit

anak-anak tidak gemar perasa daun kunyit

ni - baru rasa

lemak dan manis - sedapppp!

RESIPI:
2 ekor ayam pencen
33 biji cili padi - kisar

Bahan kisar
6 batang serai
halia (sebesar ibu jari)
lengkuas (5 kali saiz ibu jari)
1 kilo santan (RM5.00)
2 sudu kerisik
garam

1. Masuk ayam, air dan cili padi dan masak sementara menyiapkan bahan kisar. Tambah air jika perlu. (Saya tambah 1/2 sudu teh soda bikabonat)
2. Masuk bahan kisar dan santan - masak lagi.
3. Akhir sekali masuk garam (rasa dulu) masuk daun kunyit dan tutup api.

***Anekdot
- Saya masak selama 1 1/2 jam, walaupun daging sudah empuk tetapi penyambung antara sendi (rasanya ligament) masih liat lagi. Masak sehingga betul-betul lembut.
- Saya cuma memasukkan 1 sudu garam sebab sudah masin (mungkin ayam pencen itu telah disalut garam, kunyit ketika disalai).
- Kerisik ikut rasa, saya kurang suka kerisik sebab rasanya kuat dan akan menghilangkan rasa masakan (masakan seperti pajeri saya suka kerisik - mungkin sebab berempah)
- Resipi asal memerlukan gula tetapi saya tidak memasukkannya langsung.
- Ketika pukul 10.30 semalam, Adilah makan nasi dengan rendang, pagi ini tulang ayam dalam bakul sampah dikerumi semut...


manisnya!!!

No comments:

Post a Comment