Saturday, January 15, 2011

nenek saudara



Kali terakhir bertandang ke rumah nenek saudara ini pada tahun mula kerja 1982. Sudah 29 tahun tidak ke sana tapi selalu berjumpa apabila bertandang ke majlis kenduri saudara mara. Hati ini tergerak untuk ke rumahnya bersama Ming..
Banyak barang-barang antik dan dengan izin beliau saya ambil gambar ini

... bakul besar tergantung di siling. Tidak bertanya nenek apa fungsinya.

... mesin jahit yang dibeli sebulan selepas nenek berkahwin pada 29 Sept 1936, mesin ini sekitar Okt. 1936. Badan mesin serta lacinya daripada kayu masih cantik.

... mangkuk siya yang dibeli sekitar 1936 di Melaka, besar, berat dan masih dalam keadaan baik. Diimport dari negara China.

... terdapat dalam pelbagai bentuk dan saiz.

... basikal sekitar awal 1950an dibeli di Singapura

***Peringatan
Al-Furqaan : 27 -29 "Ingatlah ketika orang yang zalim menggigit dua tangannya seraya berkata "Aduhai kiranya dulu aku mengambil jalan bersama-sama Rasul". Kecelakaan besarlah bagiku; kiranya aku dulu tidak menjadikan sifulan itu teman akrabku. Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku dari al-Quran ketika al-Quran itu telah datang kepadaku. Dan adalah syaitan itu tidak mahu menlong manusia.

Maksud:
Antara ketara dan terserlah penyesalan orang yang tersalah dalam memilih kawan. Sebelum penyesalan itu berlaku, binalah segera jaringan kawan-kawan yang soleh yang bukan sahaja menasihati, mendoa, menjadi contoh, bahkan juga menjadi jiran tetangga kita di syurga nanti.

No comments:

Post a Comment